آفتاب به دو انگشت پت نمیشود
فخرزاد فخرزاد

هرکه پا کج می نهد خون دل ما میخوریم

                                               شیشه ناموس عالم در بغل داریم ما                                              (بیدل) 

 

اوباما در دیدار اخیرش با نخست وزیر بریتانیا در واشنگتن که داشتند هردو در رابطه به منازعات افغانستان ابراز نظر نمودند اوباما بخاطر اقناع مردم و جهانیان گفت ما در طی ده سال گذشته دستاوردهای در افغانستان داریم طالبان ضعیف شده اند غرض تقویه قوای مسلح افغانستان کار جریان دارد ازین لحاظ میخواهیم نقش جنگی به افغانها سپرده شود .

نخست وزیر بریتانیا گفت ما نخواهیم گذاشت افغانستان بعد از سال 2014 یکبار دیگر به پناگاه هراس افگنان مبدل شود هر دو برحل مسله افغانستان از راه مذاکره و مصالحه تاکید نمودند .

وزیر دفاع امریکا در دیدار اخیرش با حامد کرزی در قصر ارگ ریاست جمهوری اظهار داشت اختلاف ها در رابطه به عقد پیمان راهبردی امریکا با افغانستان حل شده تمام رهبران با عقد آن خوشبینی نشان دادند وی میگوید انجام عملیات های شبانه مهم و کلید موفقیت بالای طالبان میباشد و برای ما مهم است که این ماموریت تکمیل شود از حضور دوامدار امور نظامی ایالات متحده امریکا بعد از سال 2014 در افغانستان نیز یاداوری نمود .

یکبار دیگر تاکید نمود که هراس افگنان در هرجای که باشند ما آنها را نابود خواهیم ساخت زیراکه آنها دوست ما شده نمیتوانند .

حامد کرزی از وزیر دفاع امریکا خواست که قوت های خارجی از روستاهای کشور بیرون شوند و به بارک های نظامی خویش جابجا شوند .

مردم و اگاهان امور در رابطه به اظهارات فوق ذکر دیدگاه و نظریات را ارایه نموده اند که چند مثال از آن و سایر رویدادهای هفته اخیر ماه حوت سال 1390 را خدمت خوانندگان گرامی قرار میدهم .

داکتر عزیز الدین همت بتاریخ 1390/12/25 در پروگرام امواج رادیو ازادی اظهار داشت .

امریکائی ها و متحدین آنها با پخش دروغها کشتار مردم بیگناه و اهانت به مقدسات دین مبین اسلام ده ها ملیون مردم مارا به امراض روانی مبتلا نموده اند ازین راه بتوانند آنها را عاطل و باطل ساخته تا نتوانند به وطن و مردم خویش خدمات شایسته را انجام دهند زیراکه افراد مریض عاطل و باطل برعلاوه اینکه نمیتوانند کارهای موثری را انجام دهند بلکه بار دوش فامیل و جامعه نیز میباشند .

افزود نباید فراموش کرد که انجام اعمال فوق ذکر احساسات اکثریت جامعه مارا جریحه دار ساخته است .

وی میگوید در حالیکه در داخل کشور افسران برجسته و کارمندان متجرب ‚ تحصیل کرده ‚ وطندوست ‚ملکی و نظامی وجود دارد گردانندگان امور اکثریت وزرا و کارمندان مقامات بلند رتبه را از خارج کشور آورده آنها صرف بخاطر اخذ معاش های گزاف وظیفه انجام میدهند .

هر زمانیکه وضع بدلخواه شان نباشد دوباره نزد فامیلهای خویش بر میگردند و به نسبت مبتلا بودن مقامات رهبری به امراض روانی نمیتوانند غرض جلب و جذب افسران و کارمندان تحصیل کرده ‚ متجرب ‚ وطندوست ‚ ملکی و نظامی تصامیم عاقلانه را اتخاذ نمایند ازین لحاظ است که رهبری متذکره در مقابل کشورهای منطقه از مردم و کشور خویش دفاع کرده نمیتوانند .

افزود همین اکنون دو نفر وزیر به نسبت مشکلات روانی شب ها تا صبح خواب آرام ندارند یک والی بدون پیچکاری ریاضی پمپ خواب نمیرود برعلاوه کار اداری آنها قراردادها را عقد و تجارت نیز مینمایند غرض دفاع خویش برادر خود را منحیث وکیل در پارلمان اعزام نموده اند .

از جانب دیگر یک عده افراد که سادیست شده اند بدون پیشبرد جنگ زندگی کرده نمیتوانند زیراکه آنها با جنگ عادت کرده اند میافزاید از کشتار شانزده تن و زخمی شدن نه تن بیگناهان نیم ساعت در ولسوالی پنجوائی قندهار سپری نشده بود والی ولایت کندهار عامل کشتارهای فوق ذکر را یک سرباز امریکائی میباشد مبتلا به امراض روانی خواند .

دگروال آصف میگوید اتکا به قوم ‚ سمت ‚ زبان وغیره سبب میشود که از اعتبار اردوی ملی کاسته شود افزود در جذب افراد شایسته سالاری در نظر گرفته میشود .

حادثه ولسوالی پنجوائی را متاثر کننده خواند وی میگوید درین رابطه باید با حوصله مندی برخورد شود .

سلطانزوی میگوید از آغاز جلسه بن تاالحال باساس عکس العمل ها تصامیم اتخاذ گردیده هیچ وقت در مقابل حوادث پلانهای پیشگیرانه نداشتیم چیزیکه بسیار مهم و قابل یاداوری میباشد دولت در مقابل اکثریت مردم اعتبار خود را از دست داده افزود بین قوت های داخلی و خارجی وقوت های ناتو هماهنگی وجود ندارد که این عوامل بالای سربازان اردو و سایر قوت ها از ناحیه مورال اهمیت زیاد دارد .

سخنگوی طالبان میگوید .

گفتگو ها را با امریکائی ها به تعلیق انداخته علت آنرا موضع مبهم و عدم شفافیت امریکائی ها در مذاکره وانمود کرده میافزاید سران قصر سفید به وعده های خویش عمل نکرده .

سخنگوی قصر سفید میگوید در جریان مذاکره دولت افغانستان باید سهم داشته باشند طالبان این موضوع را نپذیرفته آنها دولت حامد کرزی را دولت غیر مشروع دانسته میافزایند که دولت حامد کرزی بدون اجازه امریکائی ها هیچ کاری را انجام داده نمیتواند میافزاید یگانه راه حل جنگ و منازعات افغانستان حل سیاسی بوده این کار زمانی انجام شده میتواند که طالبان با هراس افگنان روابطه خود را قطع ‚ قانون اساسی و سایر فوانین را بپذیرند سلاحهای خویش را برزمین بگذارند .

مردم و اگاهان امور را عقیده برانست که یک تعداد افغانهای ساده و صادق وطن ما در دامهای تذویر اداره ای اس ای و حامیان خارجی آنها گیر مانده هیچ نوع صلاحیت در تصمیم گیریها را ندارند ازین لحاظ مذاکره و مصالحه با طالبان فوق ذکر پیامد خوبی بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی در کشور نداشته و نخواهد داشت .

حامد کرزی در دیدار باخانواده های قربانی ولسوالی پنچوائی ولایت کندهار وسایر موی سفیدان گفت ایالات متحده امریکا در رابطه به تحقیق کشته شدن شانزده تن هیت حقیقت یابی را همکاری ننموده است .

افزود کشتار شانزده تن و زخمی نمودن نه تن بیگناهان کار یک سرباز دیوانه نبوده و قصدی میباشد وی میگوید صحبت تیلفونی که با اوباما داشتم از وی خواستم روند انتقال بجای دوسال اگر در یک سال عملی شود کار خوب میباشد .

دوتن از اعضای خانواده های قربانیان به حامد کرزی گفتند ما پول نمیخواهیم اگر به زیارت خانه کعبه هم روان کنید نمی خواهیم ‚ زمین نمی خواهیم ما خواهان محاکمه عاملین واقعه جنایت بار ولسوالی خویش میباشیم .

بتاریخ 1390/12/25 آقای ساحل از طریق تلویزیون افغان نیوز اظهار داشت .

اگر کشورهای مهاجم به تعهدات خویش صادق می بودند کشورما طی ده سال گذشته چندین مرتبه آباد می شد افزود باوجود سپری شدن ده سال تاهنوز موجودیت قوت های خارجی قانونمند نشده حاکمیت ملی به نسبت یورش قوت های امریکائی و متحدین آن در کشور زیرنام مبارزه با مواد مخدر تروریزم حکومت داری خوب ‚ دموکراسی ‚ حقوق بشر ‚ زنان ‚ زیر سوال رفته است زمانی یک دولت مشروعیت دارد که قوانین آن نقض نشود حق دفاع مشروع از کشور و مردم خویش را داشته باشد گرفتن صلاحیت بدست ملت باشد .

و صلاحیت آن از طرف جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود میافزاید صلاحیت یک ملت داشتن قانون و توان اجرائوی آن میباشد .

در حالیکه افغانستان عضو سازمان ملل متحد میباشد سوال اینجاست تا چه اندازه توان دفاع از قانون در کشور خویش را دارد افزود یکی از خطرات مهم که حاکمیت ملی مارا نقض میکند مداخله مسلحانه کشورهای خارجی میباشد در حالیکه ما شاهد راکت پرانی از طرف نظامیان پاکستانی در نقاط سرحدی بودیم کشورهای همسایه ‚هراس افگنان را تسلیح ‚ تجهیز ‚ آموزش داده غرض حملات انتحاری ‚ آتش سوزی مدارس ‚ مکاتب ‚ کشتار افراد بیگناه استادان ‚ دوکتوران ‚ انجینران ‚ شاگردان ‚ علما ‚ روحانیون ‚ سران قبایل موی سفیدان ژورنالستان به کشور ما اعزام مینمایند درین صورت میتوان از دولت مشروع حرف زد.

آقای پیمان از طریق تلویزیون طلوع نیوز بتاریخ 1390/12/26 گفت قبول دولت افغانستان بجای شورای صلح در مذاکره با طالبان یک شکست بزرگ برای امریکائی ها میباشد میافزاید از آغاز جنگ با تروریزم ‚مواد مخدر همکاری ایالات متحده امریکا و متحدین آن با دولت افغانستان صادقانه نبوده .

آقای اسحق گیلانی میگوید امریکائی ها فکر میکردند که خواستهای شان در چند روز براورده میشود در آغاز باوجود تقاضا های مکرر ما تن به مذاکره ندادند حالا حاضر شده اند که به مذاکره تن دهند میافزاید تازمانیکه حکومت پاکستان درین روند شامل و خواستهای آنها براورده نشود به هیچ وجه مذاکره موفق نمیشود ازینکه امریکائی ها خودسرانه برای طالبان دفتر در قطر باز کرده دولت افغانستان را از چشم انداخته اند درین جنگ بازنده میباشند ازین لحاظ امریکائی ها میخواهند یک راه آبرومندانه را برای بیرون شدن خویش از افغانستان پیدا کنند وی میگوید شکست امریکا شکست ناتو وکشورهای غربی در افغانستان است .

رئیس حقیقیت یابی که به ولسوالی پنجوائی سفر کرده بودند میگویند باوجود سه ساعت انتظار امریکائی ها در مورد علت کشتار شانزده تن بیگناهان مارا همکاری نکردند .

هیت حقیقت یابی پارلمان کشور میگوید شانزده تن بیگناهان بواسط یک سرباز نه بلکه چندین تن صورت گرفته میافزاید در همان شب چرخبالها در فضای قرا و قصبات وخانه های قربانیان در حالت پرواز بودند فشینگ پرتاپ میکردند .

امین فرهنگ میگوید در عقب متوقف شدن روند صلح طالبان با امریکائی ها دست پاکستان دخیل میباشد .

لوی سارنوال کشور میگوید به نسبت فشار و تهدید هائیکه از سوی زورمندان وجود دارد دادگاه کشور نخواهد توانست بالای عده کسانیکه مانند جمال قدیر رئیس شورای ولایتی ننگرهار ‚ رئیس اسبق پشتنی تجارتی بانک ‚ محترمه خانم سادات عضو مشرانو جرگه به فساد و همکاری با هراس افگنان متهم میباشند تصامیم لازم اتخاذ نماید میافزاید جمال قدیر در حادثات گروگانگیری ‚ قتل و گرفتن سلاحهای افراد از راه زور متهم بوده درین رابطه اسناد وجود دارد .

پروگرام زنگ خطر تلویزیون طلوع بتاریخ 1390/12/25 خبری را از ناحیه محکوم شدن قومندان امنیه ولایت تخار به ده سال حبس از طرف محکمه به نشر رساینده میافزاید در حالیکه قومندان مذکور به نسبت قتل افراد وغیره در غیابش به ده سال حبس توسط محکمه محکوم شده هنوزهم به وظیفه خویش ادامه میدهد .

اداره راهبرد مبارزه با فساد گمرکات کشور از جمله ننگرهار متهم به فساد صدها ملیون افغانی نموده وزیر مالیه این ادعا را بی بنیاد خواند .

آقای لودین در صحبت بعدی در مقابل اظهارات وزیر مالیه کشور گفت درین رابطه اسناد وجود دارد که ما بعد از تحقیق دوسیه آنهارا به سارنوالی فرستادیم که بعد از بررسی سارنوالی به محکمه فرستاده میشود باید وزیر صاحب مالیه حوصله داشته باشد که گفته های من حقیقت دارد یانه میافزاید وزیر صاحب مذکور بعد از سی سال به افغانستان آمده هنوزهم شرایط کشور را بلد نیست همین کار خودش هم درست نبود که بعد از شش ماه کار به حیث وزیر مقرر شده وی مگوید یک عده وزرا در آغاز دست خود را بالای قرانکریم مانده سوگنده یاد کردند پس چرا در ادارات شان هنوزهم فساد وجود دارد .

نهادهای حقوق بشر در گزارش اخیر خویش از ناحیه نقض حقوق مانند شکنجه ‚ اذیت و آزار زندانیان در زندانهای افغانستان خبری را به نشر نموده اند نماینده گان وزارت داخله و امنیت ملی در پروگرام گفتمان طلوع نیوز بتاریخ 1390/01/3 این موضوع را دور از حقیقت و بی بنیاد خواندند .

آقای زابلی عضو مشرانو جرگه میگوید در هر اتاق زندان پلچرخی از دوصد و پنجاه الی سه صد تن زندگی مینمایند در یک بلاک دو تشناب وجود دارد از ناحیه غذا و تداوی زندانیان به مشکلات مواجه میباشند افزود کسانی هستند که چندین سال از معیاد حبس شان سپری شده به نسبت نداشتن پول جریمه رها نشده اند وی میگوید یک تن زندانی ها برایم گفت من ده سال میشود که در زندان میباشیم چند ماه قبل محکمه مرا به سه سال حبس محکوم نمود .

آقای جبار قهرمان عضو ولسی جرگه میگوید هفتاد فیصد زندانیان بیگناه بخاطر میباشند که واسطه ندارند یک تن از اگاهان امور در جریان گفتمان ادعای نهاد حقوق بشر را تائید نموده افزود که برای زندانیان افغانستان برعلاوه شکنجه های فزیکی شکنجه های روانی نیز داده میشود

مسولین وزارت مالیه یک عده نهاد های دولتی مختلط را به نرخ کاه معاش زیر نام خصوصی لیلام نمود .

به نسبت بلند رفتن قیمت اجناس و مواد از جمله تیل وغیره مردم به مشکلات زیاد مواجه شده اند .

حامد کرزی در جریان توزیع شهادتنامه ها برای فارغ تحصیلان اکادمی نظامی اظهار داشت پیمان راهبردی زمانی امضا میشود که منافع ملی ‚ احترام و امنیت افغانستان بواسطه فرزندان آن مطابق قانون اساسی کشور گرفته شود تمام شرایط و فیصله های لویه جرگه عنعنوی در نظر گرفته شود .

مردم و اگاهان امور میگویند تجارب هزاران سال بشریت ثابت نموده یک کشوریکه در بخش های اقتصادی ‚ تولیدات ‚ تجارت متکی بخود نباشد اقتصاد آن وابسته به دیگران باشد در آن کشور استقلال ‚ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن زیر سوال بوده دموکراسی های نمایشی و فرمایشی برای ده ها ملیون مردم گرسنه ‚ بیمار ‚ بیکار هیچ مفهومی نداشته و ندارد .

باساس تقاضای برگزار کننده گان نمایشگاه بادام باغ که زیر عنوان تجلیل از روز دهقان سال 1391 خورشیدی راه اندازی شده بود ده ها تن پیشه وران شهر کابل باساس تقاضای رسمی اداره سکتور خصوصی وزارت زراعت حاضر شدند تولیدات ناب محلی خویش را غرض معرفی و بازاریابی در غرفه های تهیه شده جابجا سازند به نسبت وضع نمودن محدودیت ها مانند اخذ کمیشن از قرار فی غرفه دو صد دالر امریکائی و برخورد مغرضانه و توهین آمیز برگزار کننده گان با تاسف پیشه وران نتوانستند در نمایشگاه متذکره اشتراک نمایند ازهمین لحاظ پیشه وران فوق ذکر برخوردهای متذذکره را یک عمل خصمانه بازیگران بخاطر جلوگیری از تولیدات داخلی دانسته میافزایند تازمانیکه افراد ماهر ‚غیر آلوده و دلسوز در وظایف شان توظیف نشوند نمیتوان با تدویر همچو نمایشگاه های نمایشی و فرمایشی در داخل و خارج کشور بخاطر رشد ‚ انکشاف ‚ معرفی و بازاریابی تولیدات ناب محلی امیدوارد بود .

نشست همکاری اقتصادی منطقه ئی به اشتراک هشتاد کشور در شهر دوشنبه عنقریب دایر میگردد  در آن یک صد تن بازارگانان افغانستان اشتراک نموده اند و پیشه وران افغانی نیز در بیست غرفه های نمایشگاه شهر مذکور تولیدات خویش را به نمایش گذاشته اند مسولین جلسه متذکره را بخاطر جلب همکاری اقتصادی ‚ بخش های بنیادی اثر گذار میخوانند .

اگاهان امور و مردم مارا عقیده برانست که نشست متذکره زمانی اثر گذار خواهد بود که مطابق نیازهای ده ها ملیون مردم دراحیا و بازسازی نهادهای دولتی ‚ مختلط تصامیم عاقلانه ‚ عالمانه ‚ واقعبینانه اتخاذ گردد .

مردم میگویند ما نمیتوانیم از دستاوردهای ده سال گذشته چشم پوشی نمائیم میافزایند نسبت به سرازیر شدن بیش از شصت ملیارد دالر که زیر عنوان کمک به کشور ما سرازیر شده به نسبت آنکه از گاو غدود آن به مصرف نرسیده در زندگی ده ها ملیون مردم تغیرات رونما نگردیده ازین لحاظ نمیتوان دستاوردهای فوق ذکر را سازنده و اساسی خواند .

میافزایند در پهلوی دستاورد های فوق ذکر افزایش هزاران تن مواد مخدر ‚ تروریزم ‚ فساد گسترده تشدید شدن انواع خشونت های خوانوادگی و خصومت های قومی ‚ لسانی ‚ سمتی ‚ تنظیمی ‚ حزبی جاری شدن سیل های خون مبتلا شدن یک ملیون تن به مواد مخدر افزایش بیکاری ‚ بیماری ‚ فقر گسترده ‚لیلام نمودن هزاران موسسات تولیدی ‚ خدماتی ‚ تجارتی ‚ دولتی ‚ مختلط زیر نام خصوصی سازی ‚ افزایش قاچاق آثار باستانی ‚ سنگهای قیمتی ‚ قطع نمودن شصت فیصد جنگلات مثمر وغیر مثمر ‚ مبدل شدن افغانستان به پایگاه بین المللی مواد مخدر میدان نبرد آزمایش انواع ایدولوژیها ‚ سلاحهای پیشرفته ‚ مصرف کننده اجناس و مواد کشورهای خارجی و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان را نباید از نظر دور داشت .

زمانی میتوان این همه نابسامانی ها و چالش های فوق ذکر را از مسیر راه رشد ‚ انکشاف ‚ ترقی جامعه ما دور نمود که بخواستهای اساسی ده ها ملیون مردم ما گوش قرار داده شو که طور مختصر ذیلا یکبار دیگر از آن یادور میشوم .

1 . تقویه قوای مسلح با جلب افسران تحصیلکرده متجرب وطن دوست تجهیز آنها با سلاحهای پیشرفته هوائی زمینی

2 . جاگزین ساختن رقابت های اقتصادی فرهنگی علمی بجای رقابت های نظامی استخباراتی که بین کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشور عملا وجود دارد

3 . مسدود نمودن هزاران لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند جلوگیری از مداخله صریح ادارات استخباراتی ای اس ای و حامیان خارجی آن ‚ کشورهای ایران ‚ عربستان صعودی ‚ خلیج در امور داخلی کشورما

4 . جلب همکاری منطقه ئی بخاطر مبارزه با مواد مخدر تروریزم سرمایه گذاری در بخش های حیاتی ‚ اقتصادی ‚ اجتماعی

5. جلب سرمایه داران ملی و خارجی بخاطر سرمایه گذاری در بخش های اساسی و بنیادی کشور

6. حمایت از تولیدات داخلی جلوگیری از توریدات اجناس غیر ضروری بی کیفیت ‚ تجملی یا اجناس موادیکه در داخل تولید میشود خواستهای هموطنان مارا مرفوع میسازد ‚ طرح و تصویب قانون ضد احتکار و انحصار ‚ اعمار و احیا دستگاهای پروسس وصدور میوه صنایع دستی گدامهای ذخیره هنگرها نهرها بندها کانالهای آبیاری توزیع قرضه با ربح عادلانه غرض خریداری مواد خام ماشین الات مورد ضرورت بازاریابی تولیدات موالدین در مارکیت های داخلی و خارجی جلوگیری از لیلام نمودن نهادهای دولتی مختلط زیرنام خصوصی سازی احیا و بازسازی شرکت ها وموسسات دولتی ‚ مختلط ‚ تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی ‚ ایجاد یک اداره سالم متکی به قانون ‚ مبارزه قاطع بخاطر محدود ساختن صلاحیت های زورمندان ‚ مافیای مواد مخدر ‚ اقتصادی ‚ غاضبین ملیونها هکتار زمین قاچاقبران سنگهای قیمتی آثار باستانی جنگلات مثمر وغیر مثمر ناقضین حقوق بشر ‚ عاملین فساد گسترده ‚ قانون ستیزان ‚ زن ستیزان ‚ مردم ستیزان ‚ فرهنگ ستیزان ‚ عاملین انواع خشونت های خوانوادگی و خصومت ها .

بخاطر دستیابی به اهدف فوق ذکر اتحاد و هم بستگی تمام نیروهای آزادی دوست تحول پسند مترقی و جلب همکاری صادقانه نهادها سازمانهای صلح جو از جمله پارلمانهای کشورهای منطقه و جهان یک امر حیاتی محسوب میشود .

درغیر از آن بازیگران بادادن شعارهای کاذب و فریبنده میخواهند کشورو مردم مارا بسوی قهقرا دوران حجر زیر بهانه عدم فرهنگ دموکراسی در افغانستان سوق نمایند

در آنوقت به گفته نیاکان ما خود کرده را نه درد است نه درمان .


March 23rd, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات